Eskişehir Doğa ve Yaşam Platformu, Alpagut-Atalan Altın Gümüş Madeni Projesi'ne ilişkin açılan davada hazırlanan bilirkişi raporunun, projeye yönelik itirazları doğruladığını belirterek mahkemeye yürütmenin durdurulması çağrısında bulundu.

Platform tarafından yapılan basın açıklamasında, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın 18 Ekim 2025 tarihinde projeye "ÇED Olumlu" kararı verdiği hatırlatıldı. Kararın ardından Eskişehir Büyükşehir Belediyesi, Tepebaşı Belediyesi, TEMA Vakfı, Eskişehir Barosu, Eskişehir-Bilecik Tabip Odası, Eskişehir Ekoloji Derneği ve yöre halkının projeye karşı dava açtığı belirtildi.

Bilirkişi İncelemesi Sonrası Açıklama Yapıldı
Platform, 20 Nisan 2026 tarihinde proje sahasında gerçekleştirilen bilirkişi keşfine milletvekilleri, belediye başkanları, sivil toplum kuruluşları ve yaşam savunucularının katıldığını belirtti. Açıklamada, keşif sırasında Sakarya Vadisi'nin doğal yaşamını korumak amacıyla bilimsel ve hukuki itirazların dile getirildiği ifade edildi.

"Çevresel Riskler Yeterince Değerlendirilmedi"
Basın açıklamasında bilirkişi raporunda, projenin doğal yaşam, tarım alanları, su kaynakları, ekosistem dengesi ve bölge halkının yaşam koşulları üzerindeki olası etkilerinin yeterince değerlendirilmediğinin tespit edildiği belirtildi.

Raporda ayrıca çevresel risklerin tam olarak ortaya konulamadığı ve sağlık açısından ciddi soru işaretlerinin bulunduğu ifade edilerek, bu tespitlerin platformun uzun süredir dile getirdiği kaygıları doğruladığı savunuldu.
"Yürütmenin Durdurulması Kararı Verilmeli"
Platform, mahkemenin bilirkişi raporundaki tespitleri dikkate alarak geri dönüşü mümkün olmayan zararların önüne geçilmesi amacıyla yürütmenin durdurulması kararı vermesi gerektiğini belirtti.

Açıklamada, "Bilimsel veriler ışığında bu projenin artık hayata geçmesi mümkün değildir. Hukukun temel amacı, ortaya çıkabilecek zararları sonradan telafi etmek değil, bu zararların oluşmasını önlemektir." ifadelerine yer verildi.
Alpu'daki Yeni Maden Projesine De Tepki
Eskişehir Doğa ve Yaşam Platformu, açıklamasında Alpu ilçesinde Taşzemin Madencilik tarafından planlanan altın ve gümüş madeni projesinin ÇED sürecinin başlatıldığını da hatırlattı.

Platform, büyük ova statüsündeki Alpu Ovası'nın madencilik faaliyetlerine açılmasına karşı olduklarını belirterek, 22 Temmuz'da yapılacak Halkın Katılımı Toplantısı'na katılarak itirazlarını dile getireceklerini açıkladı.
Açıklamanın sonunda bugüne kadar mücadeleye destek veren vatandaşlara, meslek odalarına, bilim insanlarına ve hukukçulara teşekkür edilirken, Sakarya Vadisi ve Alpu Ovası'nın korunması için mücadelenin süreceği vurgulandı.





