Avrupa Birliği tarafından finanse edilen, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) tarafından uygulanan ve Türkiye Belediyeler Birliğinin ana faydalanıcısı olduğu “Türkiye’de Demokratik Yerel Yönetişimin Güçlendirilmesi için Sivil Katılımın Desteklenmesi Projesi” kapsamında Eskişehir’de Sivil Katılım Zirvesi düzenlendi.
Pilot illerden biri olan Eskişehir’de gerçekleştirilen zirveye Vali Yardımcısı Hasan Çiçek, Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır, Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun, akademisyenler ve çok sayıda sivil toplum kuruluşu temsilcisi katıldı.

“Güçlü demokrasi, güçlü yerel yönetimlerle mümkündür”
Zirvenin açılışında konuşan Eskişehir Vali Yardımcısı Hasan Çiçek, Sivil Katılım Projesi’nin güçlü demokrasi anlayışına dayandığını belirterek, güçlü yerel yönetimlerin yalnızca kamu kurumlarıyla değil, üniversitelerden sivil topluma, kadınlardan gençlere kadar toplumun tüm kesimlerinin karar alma süreçlerine katılmasıyla mümkün olacağını söyledi.
Eskişehir’in proje kapsamında pilot il olarak seçilmesinin tesadüf olmadığını ifade eden Çiçek, şehrin kamu-sivil toplum iş birliği konusunda önemli bir birikime sahip olduğunu vurguladı.
2023 yılında başlayan süreçte Eskişehir Sivil Katılım Stratejisi ve Eylem Planı’nın oluşturulduğunu belirten Çiçek, projenin kâğıt üzerinde kalmadığını, uygulamaya dönüşen dinamik bir yol haritasına dönüştüğünü kaydetti.
Sivil toplum kuruluşlarının devlet ile toplum arasında köprü görevi üstlendiğini belirten Çiçek, son yıllarda yapılan düzenlemelerle kamu kurumlarının sivil toplumun görüşlerine daha açık hale geldiğini ifade etti. Çiçek, Eskişehir Valiliği olarak iş birliği kültürünün korunması ve geliştirilmesi için çalışmayı sürdüreceklerini söyledi.

“Eskişehir’de güçlü sivil toplum daha da güçlendi”
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce ise Eskişehir’in proje kapsamındaki 7 pilot şehirden biri olmasının gururunu yaşadıklarını ifade etti.
Eskişehir’de zaten güçlü olan sivil toplum ağının proje sayesinde daha da geliştiğini söyleyen Ünlüce, yerel yönetimler, kamu kurumları, meslek odaları, mahalle temsilcileri, muhtarlar ve kent konseyi üyelerinin aynı masa etrafında buluşarak ortak çalışmalar yürüttüğünü belirtti.
Bu süreçte hazırlanan stratejik plan ve eylem planlarının belediyenin 2026 hedeflerine yön verdiğini dile getiren Ünlüce, yaklaşık 10 bin kişiye ulaşıldığını ve vatandaşlardan gelen öneriler doğrultusunda 26 projenin şekillendirildiğini söyledi.
Sivil Toplumu Güçlendirme Merkezi ile İklim Eylem Merkezi’nin de bu çalışmaların somut çıktıları arasında yer aldığını ifade eden Ünlüce, “Eskişehir sadece büyüyen değil, dengeli kalkınan bir şehir olmayı hedefliyor” dedi.

“10 milyar avroluk AB desteği sağlandı”
Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığını temsilen konuşan Avrupa Birliği İşleri Uzmanı Mehmet Ömürbek, Avrupa Birliği Başkanlığı’nın sivil toplum alanında yürütülen projelerde lider kuruluş olarak görev yaptığını söyledi.
2002 yılından bu yana yaklaşık 10 milyar avroluk Avrupa Birliği finansmanının Türkiye’ye tahsis edildiğini belirten Ömürbek, 900’ün üzerinde program kapsamında 25 binden fazla hibe projesinin desteklendiğini ifade etti.
Sivil Katılım Projesi’nin de bu destekler kapsamında hayata geçirildiğini kaydeden Ömürbek, sosyal girişimcilik, kadın dostu kentler, biyolojik çeşitlilik, dijitalleşme ve yeşil dönüşüm gibi alanlarda yeni projelerin de devreye alınacağını söyledi.
Yerel yönetimlerde katılım kültürünün önemine dikkat çeken Ömürbek, Eskişehir’de geliştirilen uygulamaların deprem bölgesindeki şehirler için de örnek teşkil ettiğini belirtti.

“Eskişehir katılım kültürünün güçlü olduğu şehirlerden biri”
Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır da Eskişehir’in tarihini, kültürünü ve genç nüfusunu bir araya getiren dinamik yapısıyla örnek şehirlerden biri olduğunu ifade etti.
Güçlü demokrasilerin aktif vatandaşlarla inşa edildiğini vurgulayan Bakır, Avrupa Birliği’nin 2023 yılından bu yana projeye 6 milyon avroluk destek sağladığını söyledi.
Proje kapsamında Eskişehir’in de aralarında bulunduğu 7 pilot ilde sivil katılım stratejileri ve eylem planlarının uygulamaya geçirildiğini belirten Bakır, 3 milyon avronun üzerinde bütçeyle 36 yerel projenin desteklendiğini kaydetti.
Görev gücü üyelerinin yaklaşık yüzde 40’ının kadınlardan oluştuğunu ifade eden Bakır, çevresel sürdürülebilirlik ve kapsayıcılığın da projenin temel öncelikleri arasında yer aldığını söyledi.
Bakır, Avrupa Birliği’nin projenin ikinci aşaması için ilave 4 milyon avroluk destek ayırdığını açıkladı.

“Katılımcı yerel yönetim anlayışını yaygınlaştırıyoruz”
Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun da günümüzde şehir yönetiminin yalnızca belediyecilik hizmetlerinden ibaret olmadığını, gerçek başarının kentte yaşayan herkesin sesine kulak vermekten geçtiğini söyledi.
Türkiye Belediyeler Birliği’nin şeffaf, hesap verebilir ve katılımcı yerel yönetim anlayışını Türkiye geneline yaymayı hedeflediğini belirten Altun, sivil katılımı yalnızca bir proje olarak değil, kurumsal bir kültür olarak gördüklerini ifade etti.
Eskişehir’in köklü sivil toplum yapısı ve üniversiteleriyle proje kapsamında öne çıkan şehirlerden biri olduğunu söyleyen Altun, kentte özellikle dirençli şehir ve kapsayıcı şehir başlıklarında önemli çalışmalar yürütüldüğünü kaydetti.
Altun, Eskişehir’de oluşan birlikte çalışma kültürünü Türkiye Belediyeler Birliği’nin ulusal yönetişim ağına entegre ederek tüm belediyelere yaymayı hedeflediklerini ifade etti.

Katkı Sunanlara Plaket Takdim Edildi
Zirvenin sonunda proje kapsamında yürütülen çalışmalara katkı sağlayan akademisyenler ile sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerine plaket takdim edildi. Program, toplu fotoğraf çekiminin ardından sona erdi.






